برنامه ریزی تولید، کنترل عملیات و موجودی

آموزش مدیریت صنعت و تولید، انواع روش های برنامه ریزی مواد و محصولات، روش های کنترل عملیات تولید

برنامه ریزی تولید، کنترل عملیات و موجودی

آموزش مدیریت صنعت و تولید، انواع روش های برنامه ریزی مواد و محصولات، روش های کنترل عملیات تولید

1

‌                                                                                       چشم‌انداز مدیریت صنعتی                                                                                                                                                                               شماره3 ـ پاییز 1390

                                                                                               ص‌ص  41- 29   

 

تأثیر سیستم پیش­بینی تقاضای متلاطم بر اثر شلاقی در زنجیره تأمین: یک رویکرد مقایسه­ای

 

                        رضا یوسفی زنوز*، محمدباقر منهاج**[1][2]

چکیده

یک مبحث مهم در مدیریت زنجیره تأمین، پدیده اثر شلاقی است. این مهم بیانگر افزایش تغییرپذیری تقاضا طی حرکت در طول زنجیره می‌باشد. در این مقاله تأثیر چندین روش کلاسیک و هوشمند در فرایند پیش­بینی تقاضای متلاطم، در وقوع پدیده اثر شلاقی بررسی می­شود. نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که شبکه­های عصبی در مقایسه با روش­های معمول کلاسیک همچون روش هموارسازی نمایی با توجه به رفتار غیرخطی، نوسانی و حتی آشوبی تقاضای متلاطم، توان بیشتری در مدل‌سازی و پیش­بینی این رفتار دارند. در انتهای مقاله به کمک یک مثال عددی، کاربرد بهره­گیری از شبکه­های عصبی در پیش­بینی تقاضای متلاطم، در کاهش موفقیت آمیز پدیده اثر شلاقی به تصویر در آمده است.

 

کلید واژه­‌ها: پیش­بینی، مدیریت زنجیره تأمین، شبکه­های عصبی مصنوعی، تقاضای متلاطم.

 

 

 

 

 

 

مقدمه

     زنجیره‌تأمین، شبکه­ای از تسهیلات و مکان­های‌توزیع همچون تأمین­کنندگان،تولیدکنندگان، توزیع­کنندگان، خرده­فروشان و مشابه آنها می‌باشد. این شبکه شامل کارکردهایی همچون خرید مواد خام، تبدیل این مواد به محصولات میانی و تمام­شده و توزیع محصولات نهایی به مشتریان می­باشد. نوعاً یک زنجیره تأمین با جریان رو به جلوی مواد و جریان روبه عقب اطلاعات مشخص می­شود. مدیریت کارای زنجیره تأمین می­تواند از یک سو، منجر به کاهش هزینه‌های مربوط به فرایند تولید، موجودی و حمل و نقل شده و از سوی دیگر موجب بهبود خدمت رسانی به مشتری در تمامی مراحل زنجیره تأمین گردد [12]. یکی از پدیده­های بسیار معمول در زنجیره­های تامین، پدیده اثر شلاقی است که اولین بار توسط فارستر شناسایی شد.

اثر شلاقی اشاره به این مسأله دارد که تغییرپذیری در تقاضا در طی حرکت در طول زنجیره تأمین از گره‌های پایین­دست به سمت گره‌های بالادست، افزایش یافته و به صورت تقویت شده منتشر می­شود [9]. پدیده شلاقی به صورت بالقوه سبب ناکارآمدی­های زیادی خواهد شد که عبارت اند از: انبارش موجودی بیش از نیاز در زنجیره به دلیل تغییرپذیری و عدم اطمینان از تقاضا، سطح خدمت ضعیف به مشتری به دلیل از دست دادن برنامه تولید و فروش، پیش‌بینی ضعیف تقاضا، تاخیرهای طولانی مدت، برنامه تولید نامطمئن، از دست دادن درآمد، انحراف در برنامه­های ظرفیت و حمل­ونقل غیر اثربخش. سؤالی که در این خصوص، رودروی سازمان‌ها قرار می گیرد، چگونگی بروز نوسانات زیاد در سفارشات دریافتی و راهکارهای موجود جهت کاهش تأثیر این نوسانات است. در این میان، ذکر این نکته حائز اهمیت است که پدیده  اثر شلاقی نه تنها ناشی از رفتار غیرمنطقی بازیگران زنجیره نمی باشد، بلکه از رفتار کاملاً منطقی و معقول آنها در بستر زنجیره تأمین ناشی می­شود [11]. بدین منظور برای حل این مسأله ابتدا باید سازمان­ها عوامل به وجود آورنده این مهم را شناسایی کنند. عوامل مهم شناخته شده در این حوزه  به شرح زیر می باشند:

1.      به­روز رسانی پیش‌بینی تقاضا یا پردازش سیگنال تقاضا؛

2.      دسته­بندی سفارشات؛

3.      نوسانات قیمت؛

4.      جیره­بندی در شرایط کمبود.

هریک از عوامل چهارگانه یاد شده، به همراه زیرساختار زنجیرة تأمین و تصمیم­گیری منطقی مدیران در صدور سفارش، اثر شلاقی را خلق می­کنند [11].

     هر چند به استناد مقاله لی و دیگران، این چهار عامل، به وجود آورنده پدیده اثر شلاقی برشمرده شده‌اند، ولی در سال‌های اخیر، قریب به اتفاق مقالاتی که پدیده اثر شلاقی را در زنجیرة تأمین مورد بررسی و تحلیل قرار داده­اند، فقط به بررسی یک یا حداکثر دو عامل پرداخته  و بقیه عوامل را ثابت در نظر گرفته­اند. در این بین، از میان این عوامل، پردازش سیگنال‌های تقاضا یا پیش‌بینی صحیح تقاضا مهمترین عامل محسوب می شود. لذا در این تحقیق نیز به تأثیر بهره‌گیری از روش‌های مختلف پیش­بینی تقاضای متلاطم در کاهش اثر شلاقی در زنجیره تأمین پرداخته می­شود. بخش‌های بعدی مقاله به صورت زیر سازماندهی شده­اند؛ در بخش دوم به تشریح پیش­بینی تقاضا و به­ ویژه تقاضای متلاطم پرداخته شده است. در ادامه به بررسی مقایسه­ای روش‌های پیشرفته­تر پیش‌بینی تقاضا، همچون شبکه‌های­عصبی، شبکه‌های­عصبی بازگشتی، و روش‌های کلاسیک پیش­بینی همچون هموارسازی نمایی و سینتتوس بر روی یک سری زمانی واقعی پرداخته شده است. در بخش بعدی مقاله، با توجه به خطای معیار کمینه برای پیش­بینی رفتار تقاضای آتی، اقدام به گزینش روش برتر از میان موارد تشریح شده، گردیده است.

     سری زمانی به کار رفته در مثال عددی، مجموعه داده­های واقعی است که تقاضای روزانه یک قطعه خاص خودرو را نشان می­دهد. رفتار تقاضا، آشوبی و متلاطم است و نوسانات خیلی بالاست بدین معنا که در برخی دوره­ها، تقاضا به صورت متوالی و متناوب، صفر بوده و در دوره­ای دیگر بالاست. این رفتار به عنوان یک رفتار پیچیده، درجه­ غیرخطی بالایی دارد. لازم به ذکر است که ویژگی اساسی مجموعه داده به کار رفته، متلاطم بودن و نوسانات بسیار زیاد داده‌های تقاضا می­باشد. انتظار این است که روش­های پیشرفتة همچون روش­های هوشمند، بهتر از روش‌های سنتی پیش­بینی عمل نمایند. روش‌های پیشرفته، مدل‌های غیرخطی را در محاسبه‌ها و تخمین‌ها دخیل نموده و می‌توانند به عنوان تقریب‌های بهتری از مدل‌های خطی عمل کنند. در بخش های ششم و هفتم نیز، خروجی سیستم­های پیش­بین متفاوت و مقدار عددی پدیده اثر شلاقی در آنها، محاسبه شده است. در انتها به جمع­بندی و نتیجه­گیری در این خصوص پرداخته شده است.

 

پیش‌بینی

     طبق نظر لی، یکی از عوامل اصلی ایجاد اثر شلاقی، پردازش سیگنال­های تقاضا می­باشد (1997a,b). بخش تولید در طی سالیان سعی در مدیریت عدم اطمینان در تخمین تقاضا داشته است. سعی در کاهش این عدم اطمینان، خود منجر به توسعه روش‌ها و فنون پیش‌بینی شده است [7].

     یکی از مسائل مهم در ایجاد اثر شلاقی، الگوریتم پیش‌بینی به کار گرفته شده از سوی بازیگران مختلف در زنجیره است. حتی اگر اصل اساسی به کار رفته در زنجیره، "انتقال سفارشات دریافت شده" باشد و دقیقاً همان مقدار سفارش دریافت شده از گره پایین­دست به گره بالادستی صادر شود نیز، اثر شلاقی می‌تواند ایجاد شود؛ کما اینکه این سیاست قبلاً در بازی نوشابه به عنوان موقعیت عقبگرد خوب، کارایی خود را نشان داده است. دلیل این وضعیت خلاف شهود، آن است که، اعضای زنجیره فراموش می­ کنند که ممکن است بهره‌گیری از الگوریتم­های هموارسازی نمایی ساده، منجر به تقویت حداقل بخشی از طیف فرکانس شود. تحقیقات پیشین حاکی از آن است که بهر­ه­گیری از الگوریتم های هموارسازی نمایی خطی یا کوآدراتیک، نه فقط وقوع اثر شلاقی را ممکن می­سازد بلکه بروز پدیده اثر شلاقی را قطعی می‌کند. در این میان باید متذکر شد که ماهیت اثر شلاقی در زنجیره­های تامین، ضربی بوده و ماهیت جمعی ندارد [4]. در این بین چنانچه میانگین و انحراف معیار تقاضا به دقت مشخص باشد، اثر شلاقی مشاهده نمی‌شود. این پدیده، زمانی بروز می­کند که در هر دوره میانگین و انحراف معیار تقاضا،  به­روز گردد [2].

     هر چند که هموارسازی نمایی، ابزار پیش‌بینی بهینه بسیاری از فرایندهای تقاضا محسوب نمی‌شود، اما در عمل یکی از معمول­ترین روش‌ها به حساب می‌آید. بررسی مروری 35 تحقیق در خصوص بهره‌گیری از فنون پیش‌بینی، در عمل حاکی از آن است که کاربران با روش‌های ساده­تر پیش‌بینی همچون میانگین متحرک، رگرسیون و هموارسازی نمایی آشناتر بوده و رضایت­ آنها نیز بیشتر است. به طور متقابل، کمتر با روش‌های پیچیده­تری چون باکس-جنکینز آشنا بوده و در عمل از آنها بهره می‌برند.

     به هرحال چن و دیگران (2000) به این نتیجه رسیدند که، حتی در مقایسه هموارسازی نمایی و میانگین متحرک افزایش تغییرپذیری در نوسانات تقاضا در روش هموارسازی نمایی بیشتر است [2]. از دیگر سو کراستون (1972) نشان داد که روش هموارسازی نمایی، یک روش پیش‌بینی اریب­دار می­باشد. این امر به ویژه زمانی­که تقاضا متلاطم است، عینیت بیشتری دارد. این حالت در واحدهای تولیدی و خدماتی معمول است. وی بیان می­دارد که با اینکه روش هموارسازی نمایی روش استانداردی است و به وفور جهت پیش‌بینی در سیستم‌های کنترل موجودی به کار برده شده است، ولی نوسان تقاضا کلاً به سطوح نامناسب موجودی می­انجامد. وی اریبی را شناسایی می­کند که با دادن بالاترین وزن به داده‌های تقاضای جدید مرتبط است. این اریب به برآوردهای تقاضایی منجر می­شود که پس از وقوع تقاضا، بالاترین مقدار را دارا بوده و فقط تا قبل از آن، کمترین هستند. کراستون جهت نمایش این اریب، روش جدیدی برای پیش‌بینی تقاضای متلاطم با بهره‌گیری از هر دوی اندازه متوسط رخدادهای تقاضای غیرصفر و متوسط بازه بین چنین رخدادهایی، ارائه کرد [7].

 

 

روش‌های کلاسیک  پیش­بینی

روش هموارسازی نمایی

این پیش‌بینی تنها یک مجموع وزنی بین آخرین مشاهده  و پیش‌بینی دوره ماقبل آخر   می‌باشد. در این روش تقاضای دوره بعد، با استفاده از رابطه شماره 1، برآورد می­گردد که در آن  ثابت هموارسازی نامیده می­شود.

(رابطه  1)

به دلیل وجود این روابط بازگشتی بین ، می توان   را، به صورت دیگری نیز مشابه رابطه شماره 2، نمایش داد.  واضح است که در این شکل از بیان رابطه، هموارسازی نمایی بیشترین وزن را به  و وزن­های کمتری را به مشاهدات قبل­تر اختصاص می­دهد. علاوه بر آن،  این رابطه به این دلیل که، نیاز به نگهداری داده‌های قبل از دوره t ندارد در برآورد تقاضای دوره بعد، روش ساده ای خواهد بود.

(رابطه  2)

تمامی آنچه که مورد نیاز است  و پیش‌بینی قبلی  می­باشد. رابطه هموارسازی نمایی را به صورت دیگری مشابه رابطه شماره 3، می‌توان بیان نمود:

(رابطه  3)

این رابطه نشان می­دهد که پیش‌بینی برای دوره t+1 برابر مجموع پیش‌بینی دوره ماقبل آخر t و حاصل ضرب خطای پیش‌بینی در دوره t در یک ضریب تنزیل  می­باشد [8].

 

روش کراستون

این روش به طور جداگانه فاصله زمانی بین تراکنشهای قبلی  و اندازه هر تراکنش را برآورد می­کند. در دوره بازبینی t، اگر هیچ تقاضایی اتفاق نیافتاده باشد، آنگاه در انتهای دوره t، برآورد تغییر نمی­کند. اگر تراکنش اتفاق بیافتد، یعنی آنگاه برآوردها به صورت رابطه شماره 4،  به روز می­شود:

(رابطه  4)

α ثابت هموارسازی می­باشد. بنابراین پیش‌بینی تقاضای هر دوره در زمان t یعنی  به صورت زیر محاسبه می­شود:

(رابطه  5)

بیشتر نویسندگان معتقدند که روش کراستون برای پیش­بینی تقاضای متلاطم از روش‌های سنتی مانند میانگین متحرک و هموارسازی نمایی ساده مناسب­تر است. در روش کراستون (CR) برای پیش‌بینی تقاضای متناوب هم باید اندازه تقاضا و هم فاصله زمانی بین دریافت تقاضاها را در نظر گرفت، اما می‌توان اثبات کرد که روش کراستون یقیناً اریب دارد (اریب مثبت). جانسون و بویلان (1996) روش کراستون را مجدداً مورد بررسی قرار دادند. آنها با بهره‌گیری از تحلیل شبیه­سازی دریافتند که متوسط بازه بین رخداد تقاضا باید از 25/1 برابر دوره­های اصلاح پیش‌بینی بزرگتر باشد تا مزیت روش کراستون بر هموارسازی نمایی درک شود [13].  

 

روش سینتتوس

محققان مختلف، برخی تعدیل­ها و بهبودها بر روش هموارسازی نمایی ارائه نموده‌اند و برای از بین بردن اریب این روش کوشیده اند، برخی از این روش‌ها همچون روش کراستون، روش سینتتوس و بویلان، روش لون و سگرستد در عمل چندان موفق نبوده­اند. در این بین، روش سینتتوس عملکرد بسیار بهتری داشته زیرا هم واریانس پیش‌بینی کمتری داشته و هم، تقریباً ناریب می­باشد. لذا، به عنوان یک روش کلاسیک برای پیش­بینی تقاضای متلاطم، انتخاب شد. در این روش، در دوره بازبینی t، اگر هیچ تقاضایی اتفاق نیافتاده باشد، آنگاه در انتهای دوره t، برآورد تغییر  نمی­کند. اگر تراکنش اتفاق بیافتد، یعنی آنگاه برآوردها به صورت زیر به روز می­شود:

(رابطه  6)

پیش‌بینی تقاضای هر دوره در زمان t یعنی  به صورت رابطه شماره 7، محاسبه می­‌شود [13]

(رابطه  7)

 

روش‌های هوشمند در پیش­بینی تقاضای متلاطم

زنجیرة تأمین را می‌توان در سطوح مختلف مانند پردازش مواد، تولید، توزیع، مشتریان و غیره مدل قرار دارد. روش‌های آماری فقط برای داده‌هایی که الگوهای فصلی یا روند دارند، مفیدند، در حالی‌که، روش‌های هوش محاسباتی برای داده‌های موارد خاص مانند ارتقاء یا بحران عجیب هم کاربرد دارند [6]. از بین روش‌های مختلف هوش محاسباتی فقط به بررسی شبکه‌های عصبی در پیش‌بینی سری‌های زمانی پرداخته می­شود.

 

شبکه­های عصبی

طی دهه­های اخیر علاقه بسیار زیادی در استفاده از شبکه‌های عصبی در مدل‌­سازی و پیش‌بینی سری­های زمانی نشان داده شده است. شبکه‌های عصبی دارای چندین ویژگی برجسته می­باشند که آنها را در امر پیش‌بینی جذاب و ارزشمند ساخته است. مزیت و برتری عمده آنها را می­توان توانایی مدل‌سازی انعطاف­پذیر غیرخطی دانست. این ویژگی شبکه‌های عصبی را توانمند می­سازد تا هر تابع پیوسته قابل اندازه­گیری را با دقت بسیار بالایی تقریب بزند. به علاوه بر خلاف روش­های سنتی مبتنی بر مدل، شبکه‌های عصبی روش‌های خودسازمانده داده­محور می‌باشند که پیش­فرض­های بسیار کمی را از قبل در خصوص مسأله مورد بررسی اعمال می‌کنند. علیرغم برتری­های یاد شده، این مدل‌ها نیز دارای نقاط ضعفی هستند که مهم­ترین آن محدودیت داده، می­باشد. به علاوه هیچ قاعده قطعی و معینی برای حجم نمونه مورد نیاز برای یک مسأله وجود ندارد. اندازه داده برای یادگیری شبکه به ساختار شبکه، روش یادگیری و پیچیدگی مسأله خاص یا مقدار اخلال در داده‌های در­ دست، وابسته است [10].

 

شبکه­های عصبی بازگشتی

در شبکه‌های عصبی بازگشتی سیگنال‌های خروجی برخی از نرون ها به عقب بازگشته و به عنوان ورودی برای نرون­های همان لایه یا لایه­های قبل عمل می­کنند. شبکه‌های عصبی بازگشتی ابزار قدرتمندی در حل مسائل پیچیده می‌باشند، به ویژه زمانی­که هدف پیش‌بینی داده‌های سری­های زمانی باشد [1].

 

داده‌ها

به منظور بررسی و مقایسه اثربخشی روش­های مختلف پیش‌بینی یک مجموعه داده واقعی 1000 تایی مربوط به زنجیره تأمین شرکت ساپکو گردآوری گردید. این داده‌ها نشانگر تقاضای روزانه یک قطعه خاص خودرو می­باشد. ویژگی خاص این مجموعه داده، متلاطم بودن و رفتار بسیار نوسانی آن است که امر پیش‌بینی را پیچیده­ ساخته و عدم اطمینان را افزایش می­دهد. تقریباً مقادیر 10% داده‌های تقاضا، صفر بوده و تغییرات در مقادیر تقاضا بین دوره­های مختلف بسیار بالاست، داده‌ها در شکل شماره یک، به تصویر در آمده است، همان­گونه که از شکل، نمایان است، رفتار داده‌ها کاملاً متلاطم، آشوبی و غیرخطی است.

 

شکل 1. نمایش داده­های سری زمانی تقاضا

برخی ویژگیهای آماری داده‌ها نیز در جدول شماره یک، نمایش داده شده است. داده‌ها رفتار سیکلی­ با روند صعودی را از خود نشان می­دهند. دراین میان حجم­داده‌ها به منظور پیش‌بینی از سوی شبکه‌های عصبی نیز کافی می­باشد.

جدول1.  ویژگیهای آماری سری زمانی تقاضا

تعداد (n)

تعداد داده‌های غیرصفر

دامنه

بیشینه مقدار

مقدار کمینه

میانگین

انحراف استاندارد

1000

900

22230

22230

0

10680

4522

 

خروجی سیستم‌های پیش‌بین مختلف

در بررسی و تحلیل مقایسه­ای رویکردهای مختلف پیش‌بینی جهت پیش‌بینی تقاضای متلاطم از چندین سیستم پیش‌بین، بهره گرفته شد. این سیستم‌ها شامل روش‌های سنتی مانند: نایو، هموارسازی نمایی، روش سینتتوس و رویکردهای مبتنی بر یادگیری ماشین همچون شبکه‌های عصبی و شبکه‌های عصبی بازگشتی می­باشد. در ادامه نتایج به کارگیری فنون مختلف پیش‌بینی در پیش‌بینی تقاضای متلاطم ارائه می­شود.

 

روش نایو

نایو همان گونه که گفته شد، یکی از ساده­ترین روش‌های پیش‌بینی است و اغلب به عنوان یک روش پایه­ای برای مقایسه عملکرد سایر روش‌های پیش‌بینی به کار می­رود.

 

روش هموارسازی نمایی

غبار و فرند (2003) روش هموارسازی نمایی را روشی استاندارد برای پیش‌بینی تقاضای متلاطم قلمداد کرده­اند. ارزیابی روش هموارسازی نمایی به عنوان یک ابزار پیش‌بینی، روشی معمول در ادبیات پیش‌بینی تقاضای متلاطم می­باشد. استفاده از مقادیر پایین ضریب هموارسازی نمایی در بازه بین 2/0 - 05/0 معمول بوده و در ادبیات تقاضای متلاطم نیز، پیشنهاد شده است. در بررسی مقایسه­ای روش­های پیش‌بینی در تحقیق حاضر نیز از ضریب  بهره گرفته شده است [7].

 

روش سینتتوس

همانگونه که گفته شد، محققان مختلف، برخی تعدیلها و بهبودها بر روش هموارسازی نمایی ارائه کردند و برای از بین بردن اریب این روش کوشیده‌اند. از این بین، روش سینتتوس عملکرد بسیار بهتری داشته زیرا هم واریانس پیش‌بینی کمتری داشته و هم، تقریباً ناریب می­باشد، لذا، به عنوان یک روش کلاسیک برای پیش­بینی تقاضای متلاطم، انتخاب شد.

 

شبکه‌های عصبی

یکی از رویکردهای معمول در معتبرسازی سیستم‌های عصبی، تفکیک داده‌ها است که معمولاً سه مجموعه داده را شامل می­شود: یادگیری، تست و معتبرسازی. این روش به طور تصادفی، داده‌ها را به سه دسته: مجموعه ­داده یادگیری، مجموعه داده تست و مجموعه داده معتبرسازی تقسیم می­کند. مجموعه داده آموزش یا یادگیری، برای ساخت شبکه به­کار می­رود در حالی که مجموعه داده تست، برای تعیین شبکه­ای که برازش بیش از حد[3] دارد و مجموعه داده معتبرسازی برای بررسی قابلیت تعمیم شبکه در هر دوره، به­کار می­رود. در مجموعه داده مورد بررسی، که سری زمانی تقاضای یک قطعه خودرو می­باشد، صفر شدن مقدار تقاضا در برخی دوره­ها یکی از ویژگیهای فیزیکی سیستم است؛ بنابراین در پیش‌بینی تقاضای آتی نمی‌توان صفرها را از بررسی کنار گذاشت. از داده چهار دوره قبل برای پیش‌بینی دوره پنجم بهره گرفته می­شود زیرا که تحلیل و بررسی داده‌ها نشان می­دهد که، مقدار داده پنجم تنها به چهار دوره قبل خود بستگی دارد. این نتیجه با انجام چند نمونه آزمون خودهمبستگی به دست آمد.

     جدول شماره2، بهترین معماری شبکه را برای سه مجموعه داده­ مختلف، نشان می­دهد؛ معماری بهینه همانگونه که گفته شد، بر اساس معیار حداقل خطای ارزیابی با بهره‌گیری از داده‌های تست، انتخاب شد.(i=1,2,…,20) I  شماره انتخاب پارامترهای شبکه و (j=1,2,…,40) j تعداد نرون‌ها در لایه میانی است.

 

جدول 2. بهترین معماری شبکه برای مجموعه داده­های مختلف

تعداد نورون بهینه لایه میانی

پرسپترون چندلایه

شبکه بازگشتی

i

J

i

J

مجموعه داده 1

20

40

1

16

مجموعه داده 2

20

19

1

9

مجموعه داده 3

11

10

1

17

 

انتخاب معیار خطا

به منظور مقایسه روش‌های مختلف پیش‌بینی، معیار میانگین قدرمطلق درصد خطا[4]  به عنوان یک معیار کلی، در نظر گرفته شد. به دلیل اینکه در تقاضای متلاطم، میزان تقاضا در دوره­هایی صفر است، تعریف اصلی MAPE که در برخی دوره‌ها به صورت  که  و  به ترتیب تقاضای واقعی و خطای پیش‌بینی را در دوره t نمایش می­دهد و نمی‌تواند عمل کند زیرا، مخرج کسر برای برخی دوره­های زمانی صفر می­شود، پس به جای تعریف سنتی MAPE، از تعریف جایگزین دیگری که در رابطه شماره 8، به نمایش در آمده است،  بهره گرفته می­شود؛

(رابطه  8)

البته برای پایدار بودن مقایسه­ها، معیارهای خطای دیگری نیز غیر از MAPE باید مورد توجه قرار می گرفت. مطالعه قبلی (آرمسترانگ و کولوپی1992) معیارهای مقایسه خطاها بین 90 داده سری زمانی سالانه و 101 داده سری زمانی فصلی را ارزیابی نمود. آن مطالعه استنتاج می‌کند که اگر خطاهای ممکن پیش­بینی بزرگ باشد، MAPE نبایستی به عنوان معیار ارزیابی انتخاب شود زیراMAPE  پیش‌بینی­های کمتر از واقع را نمایش می‌دهد. آنها همچنین استنباط می‌کنند که مجذور میانگین مربعات خطا[5] نیز اگرچه در عمل بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد ولی آن هم، معیار قابل اطمینانی نیست. مطالعه توصیه می­کند که زمانی که داده سریهای زمانی زیادی در دست باشد، معیار میانه درصد خطای مطلق[6]، معیار خوبی برای مقایسه و انتخاب بهترین روش پیش‌بینی است اما، محاسبه MAPE نیز، برای داده‌های تقاضای متلاطم نیز به دلیل اینکه در برخی دوره­ها تقاضای صفر را داریم، دشوار است [7].

     البته معیارهای خطای دیگری نیز، همچون درصد برتری[7]، در ادبیات برای مقایسه روش‌های مختلف پیش­بینی تقاضای متلاطم، پیشنهاد شده است لذا، در اینجا فقط به معیار میانگین قدرمطلق درصد خطا، برای مقایسه روش‌های مختلف پیش­بینی به کار برده شده، اکتفا گردید. جدول زیر مقایسه چهار روش به کار گرفته شده برای پیش‌بینی را بر اساس معیار خطای MAPE نشان می­دهد:

 

جدول3. مقایسه روش های مختلف پیش­بینی بر اساس معیار خطا

میانگین قدرمطلق

درصد خطا (%)

نایو

هموارسازی نمایی

سینتتوس

پرسپترون چند لایه

شبکه بازگشتی

مجموعه داده 1

17/43

15/34

12/26

61/21

28/21

مجموعه داده 2

11/41

47/33

96/25

53/21

21/21

مجموعه داده 3

89/44

99/34

56/29

65/25

57/26

     همان­گونه که از جدول بالا پیداست، روش سینتتوس به وضوح، در مقایسه با روش‌های کلاسیک دیگر همچون روش نایو و هموارسازی نمایی، عملکرد بسیار بهتری نشان می­دهد. شبکه­های عصبی به طور کلی عملکرد بهتری نسبت به سه روش کلاسیک پیش­بینی، در هر سه مجموعه داده داشته است. در مقایسه عملکرد شبکه بازگشتی و شبکه عصبی پرسپترون در مجموعه داده اول و دوم شبکه بازگشتی و در مجموعه داده سوم شبکه عصبی پرسپترون عملکرد نسبتاً بهتری داشته است. البته این اختلاف عملکردی بین دو نوع شبکه، بسیار ناچیز است در حالی که شبکه عصبی بازگشتی نیازمند حجم محاسبات بالاتری می­باشد. تمامی پنج روش پیش­بین به کار رفته، بهترین عملکرد خود را بر روی مجموعه ­داده شماره 2 نشان دادند.

 

سنجه اثر شلاقی

همانگونه که گفته شد اثر شلاقی تشدید نوسانات تقاضا در حرکت به سمت گره‌های بالادستی در زنجیره تأمین را گویند. روش سنتی سنجش اثر شلاقی، استفاده از نسبت واریانس (یا انحراف معیار یا ضریب تغییرات) سفارشات ایجادشده (خروجی) به واریانس (یا انحراف معیار یا ضریب تغییرات) تقاضا (ورودی) است. سنجه نسبت واریانس[8] به معنای واریانس سفارشات در بلندمدت به واریانس تقاضا در بلندمدت، وقتی که n یعنی زمان به بی­نهایت میل می­کند، یکی از سنجه‌های اصلی اثر شلاقی می­باشد [3]. این نسبت در رابطه شماره 9، به تصویر در آمده است؛

(رابطه  9)

واریانس سفارشات و واریانس تقاضا را نشان می­دهد. این سنجه می‌تواند بر یک قاعده تصمیم یا بر یک موجودی چندسطحی در زنجیرة تأمین یا بر روی موجودی چندسطحی‌های مختلف در زنجیره اعمال شود؛ حال اگر VR>1 آنگاه اثر شلاقی اتفاق می­افتد و اگر VR<1 آنگاه هموارسازی اتفاق می­افتد و اگر VR=1 ممکن است و نه لزوماً؛ سیاست انتقال را خواهیم داشت [5]. اگر سیاست انتقال سفارشات را داشته باشیم، یعنی مقدار سفارش دقیقاً با مقدار تقاضای برآورد شده برابر باشد آنگاه  . جدول شماره 4 این سنجه را در خصوص پنج روش پیش­بینی به کار رفته، مقایسه می­کند.

جدول 4.  مقایسه عملکرد روش های مختلف پیش­بینی در سنجه اثر شلاقی

شبکه بازگشتی

پرسپترون چندلایه

سینتتوس

هموارسازی نمایی

نایو

روش پیش‌بینی

3474/0

3475/0

5698/0

3147/1

33/2

نسبت واریانس

 

     همان­گونه که در جدول شماره 4، به نمایش در آمده است، بکارگیری شبکه عصبی موجب شده تا سیگنال تقاضای متلاطم هموارتر گردیده و بنابراین تغییرات در داده­های سری زمانی کاهش یابد. در نتیجه   برابر با  7107023 و   برابر با 20446675 شده است. بنابراین نسبت واریانس یا اثر شلاقی برابر با 3475/0 شد. با به کارگیری روش­های هموارسازی نمایی و نایو در پیش­بینی تقاضای متلاطم وقوع پدیده اثر شلاقی تضمین شده است.

 

نتیجه­گیری

     در این مقاله، به منظور پیش­بینی تقاضا به ادبیات علمی مسأله ارجاع شد و سیستم­های پیش­بین به کار گرفته شده، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. در این میان، یکی از معمول­ترین روش­های پیش­بینی، روش هموارسازی نمایی است که به دلایل مختلف از محبوبیت بسیار زیادی در صنعت برخوردار است. اما این رویکرد پیش­بینی خود یکی از علل پدیدآورنده مشکلات و ظهور پدیده­ای به نام اثر شلاقی می­باشد. این پدیده ناکارایی­های عمده­ای را در سیستم برنامه­ریزی تولید، موجب می­شود. لذا در این خصوص باید سیستم پیش بین بهتری که خطای عملکردی کمتری داشته و پیش­بینی دقیق­تری ارائه داده، نا اریب بوده و جایگزین روش هموارسازی نمایی شود. تلاش برای حل این مسأله محقق را به بهره­گیری مقایسه­ای از روش‌های پیشرفته­تر همچون شبکه­های عصبی رهنمون ساخت. تحلیل مقایسه­ای روش‌ها، نتیجه زیر را داشت؛ شبکه­های عصبی در مقایسه با روش های کلاسیک همچون هموارسازی نمایی، بهتر توانستند رفتار غیرخطی، نوسانی و حتی آشوبی تقاضای متلاطم را مدل‌سازی و پیش­بینی نمایند. در نتیجه سیگنال تقاضای متلاطم هموارتر شده و بنابراین تغییرات در داده­های سری زمانی کاهش یافت. این امر نیز به نوبه خود موجب کاهش اثر شلاقی شد.

منابع

1.       Carbonneau R, Laframboise K, Vahidov R, Application of machine learning techniques for supply chain demand forecasting, European Journal of Operational Research، 2008, 184, 1140-1154

2.       Chen, F., Ryan, J. K., &Simchi-Levi, D. The impact of exponential smoothing forecasts on the bullwhip effect. Naval Research Logistics,2000. 47(4), 269–28

3.       Dejonckheere, J., Disney, S.M., Lambrecht, M.R., Towill, D.R.,. Measuring and avoiding the bullwhip effect: A control theoretic approach. European Journal of Operational Research ،2003, 147, 567–590.

4.       Dejonckheere, J., Disney, S.M., Lambrecht, M.R., Towill, D.R Transfer function analysis of forecasting induced bullwhip in supply chains. International Journal of Production Economics2002, 78, 133-144

5.       Disney, S.M, Towill, D.R, Velde W. Van de, Variance amplification and the golden ratio in production andinventory control. International Journal of Production Economics ،2004, 90,  295–309

6.       Efendigil T, Onut S, Kahraman C, A decision support system for demand forecasting with artificial neural networks and neuro-fuzzy models:  A comparative analysis,Expert Systems with Applications 2009, 36, 6697-6707

7.       Gutierrez R S, Solis A O, Mukhopadhyay S. Lumpy demand forecasting using neural networks. International Journal of Production Economics، 2008, 111, 409-420.

8.       Hillier, F S., Liberman, G. J, Introduction to operations Research,7th edition, McGraw Hill, 2001.

9.       Hong  L, Ping W, Bullwhip effect  analysis  in supply chain for demand  forecasting  technology,  System  engineering  -   Theory & Practice, Volume 27,  issue7,  july 2007   

10.    Khashei M, Bijari M, RaissiArdali G A, Improvement of Auto-Regressive Integrated Moving Average models using Fuzzy logic and Artificial Neural Networks (ANNs), Neurocomputing 2009, 72, 956-967

11.    Lee, H.L., Padmanabhan, V., Whang, S., a" The Bullwhip effect in supply chains". Sloan Management Review ،1997; 38 (3), 93–102.

12.    Sarimveis. H et al. Dynamic modeling and control of supply chain systems: A review. Computers &operations research، 2008;35: 3530-61

13.    Teunter R, Sani B, On the bias of Crostons Forecasting method, European Journal of Operational Research ,2009, 194, 177-183.

 



تاریخ دریافت مقاله: 20/2/90، تاریخ پذیرش مقاله: 28/7/90.

* دکتری مدیریت-  تحقیق در عملیات دانشگاه تهران) نویسنده مسئول.(  

Reza_zenouz@yahoo.com email:

** استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

       

1. Overfitting

1. Mean Absolute Percentage Error-MAPE

2. Root Mean Square Error-RMSE

3. Median Absolute  Percentage Error-MdAPE

1. Percentage Better

2. Variance Ratio- VR